نشست با فرانی های مقیم قم

22 تیر 1402
پنجشنبه 22 تیرماه جاری جلسه ای با حضور اعضای شورای اسلامی روستای فران، اعضای شورای قنات و فرانی های مقیم قم در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد.

نشست با فرانی های مقیم قم

جلسه هم اندیشی فرانی های مقیم قم و اعضای شورای اسلامی روستای فران برگزار شد.

پنجشنبه 22 تیرماه جاری جلسه ای با حضور اعضای شورای اسلامی روستای فران، اعضای شورای قنات  و فرانی های مقیم قم در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد.

در ابتدای جلسه رئیس شورای اسلامی روستای فران با ذکر نام از اعضای فعال در دوره های گذشته شورا تقدیر و تشکر کرد و یاد و خاطره ی درگذشتگان شوراهای پیشین را گرامی داشت.

دکتر علی اصغر سلطانی به کلید واژه های نظارت، پیگری، پیشنهاد، همکاری، کمک رسانی، میانجی گری و جلب مشارکت در شرح وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی روستاها اشاره کرد و گفت: شورا جز در شرایط بحرانی مثل سیل و زلزله اختیارات اجرایی نداشته و بیشتر وظیفه پیشنهاد و پیگیری دارد.

وی افزود: شورای اسلامی فران در دو سال گذشته فعالیت هایی داشته است، بخشی آغاز شده و بخشی در مرحله برنامه ریزی است. از جمله تشکیل شورای قنات با عضویت آقایان ابوالقاسم طورانی، حسین باقری و محمد علی سلطانی که در مورد فعالیت هایشان توضیح خواهند داد  و در پی آن لایروبی چاه آب شور که با جذب 400 میلیون ریال اعتبار انجام شد و بحمد الله حجم آب را زیاد کرد.

رئیس شورای اسلامی فران گفت: در مورد صدور اسناد املاک در روستا پیگیری هایی شد و هم اکنون کسانی که در فران خانه یا زمین دارند می توانند برای آن سند بگیرند.

دکتر علی اصغر سلطانی افزود: ترمیم دیوار قلعه، آوار برداری چند خرابه که با اجازه صاحبان آنها تخریب شد، تسطیح و تهیه وسایل محل بازی کودکان، باز گرداندن مالکیت شعبه نفت به آبادی که متأسفانه فروخته شده بود از دیگر اقدامات شورا بوده است.

وی بیان کرد: بخشی از تیرها و کابلهای برق روستا تعویض و روشنایی ها تکمیل شده است. طراحی میدان در ورودی روستا از سمت نهوج انجام شده و قرار است پس از جذب بودجه احداث آن آغاز شود. همچنین استقرار سطل های زباله و نظافت کوچه های روستا انجام شده است. جمع آوری سگ های ولگرد هم از دیگر اقدامات شورا بوده است.

رئیس شورای اسلامی روستا اظهار داشت: در راستای اقدامات اجتماعی نام فران در لیست روستاهای واجد شرایط نصب دکل اینترنت پر سرعت قرار گرفته و پیگر اجرای آن هستیم. کانال اطلاع رسانی شورا و گروه تبادل نظر در پیام رسان های مجازی شکل گرفته و وب سایت Farani.ir براي انتشار اخبار و مطالب شورا و روستا راه اندازی شده است.

دکتر علی اصغر سلطانی افزود: معرفی اهالی به ادارات اردستان برای خرید انشعابات و …، 41 مکاتبه در سطح شهرستان، استان و کشور برای پیگیری امور روستا، تشکیل 22 جلسه شورا با صورتجلسه مدون، دو نشست شورای قنات، یک نشست مشورتی زیبا سازی و منظر روستا و دو جلسه عمومی از جمله اقدامات اداری شورا بوده است. پیگیری های حضوری اعضای شورا در ادارات اردستان، اصفهان و تهران و دعوت از مسئولان برای بازدید مسائل و مشکلات روستا از دیگر اقدامات این شورا در دو سال گذشته است.

وی تصریح کرد: برای امنیت روستا جلساتی با مسئولان نیروی انتظامی برگزار شده و برنامه ریزی هایی برای نصب دوربین های مدار بسته و تأمین امنیت روستا انجام شده که امید داریم هر چه زودتر به مرحله اجرا برسد. الحمدلله گشت های پاسگاه هم در فران بیشتر شده است.

ایشان لایروبی قنات، احداث شبکه آبرسانی کشاورزی، صدور سند مالکیت سرقه ها، تهیه اطلاعات و نقشه های زمین ها و اماکنی که بنیاد مسکن در روستا دارد و ادامه آوار برداری خرابه ها، ترمیم سیل بند، احداث پل یا استاندارد سازی آب نما، در اختیار گرفتن خانه بهداشت و استفاده از آن برای تأمین نیازهای پزشکی روستا و تمدید پروانه مرتع فران را از برنامه های شورا برای آینده ذکر کرد.

دکتر علی اصغر سلطانی تشکیل اتاقهای فکر و برگزاری جلسات با فرانی های مقیم فران و سایر شهرها را از اقدامات مهم و در حال برنامه ریزی و اجرا برشمرد. وی در پایان از کسانی که در اقدامات شورا همکاری کرده اند و از انتقاد کنندگان نسبت به عمکرد شورا تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه جلسه محمد علی سلطانی عضو شورای قنات روستای فران گفت: در سالهای گذشته بارها شوراهای سابق در مورد قنات اقداماتی از جمله لایروبی انجام داده اند اما وضعیت آب قنات امروز در شرایط بحرانی است.

وی گزارشی از وضعیت فعلی آب قنات ارائه کرد و افزود: این عملیات نیازمند بودجه زیادی است و در این رابطه از دو کارشناس قنات کمک گرفته شده و بر آورد هزینه شده است که امیدواریم با تأمین هزینه کار لایروبی آغاز شود.

حسین باقری دیگر عضو شورای قنات نیز در این جلسه به موضوع جمع آوری اطلاعات سرقه ها اشاره کرد و گفت: اطلاعات نیمی از مالکین سرقه ها جمع آوری و تطبیق شده است و در حال جمع آوری الباقی اطلاعات مالکین هستیم.

وی افزود: کارشناسان خبره ای که از یزد برای بازدید قنات آمدند هزینه آن را در آن زمان بالغ بر یک میلیارد تومان برآورد کردند.

حسین باقری گفت: کارشناسان اتفاق نظر دارند که قنات تاریخی فران ارزشمند است و ذخیره آب خوبی دارد و لایروبی حجم آب خروجی قنات را بیشتر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: سازمانها و نهادها پولی برای لایروبی نمی دهند و نیاز است که تمام یا بخشی از هزینه لایروبی از طریق خودیاری اهالی جمع شود.

عضو شورای قنات تأکید کرد: لایروبی مهم ترین اقدام در شرایط فعلی قنات است و خودیاری اهالی گام اول است.

در ادامه جلسه حجت الاسلام و المسلمین روح الله شریعتی به عنوان نماینده اعضای هیأت امنای مسجد و هیئت عزاداری فران به ارائه گزارشی از فعالیت های این دو نهاد پرداخت.

وی افزود: در سال گذشته هزینه اطعام ایام تاسوعا و عاشورا عمومی شد و همگان توانستند در این زمینه مشارکت کنند. به همین منظور حسابی به نام مسجد جامع فران در یکی از بانکها افتتاح شده و مردم پولهای خود را به این حساب واریز می کنند.

نماینده هیأت امنای مسجد به تجهیز آشپزخانه مسجد اشاره کرد و گفت: قرار شده است ضایعات و وسایل فرسوده فروخته شود و وسایل جدید خریداری شود و در این رابطه استاد ابوالقاسم طورانی زحمت کشیده و خواهند کشید.

حجت الاسلام و المسلمین شریعتی وضعیت ساختمان حسینیه را نامناسب توصیف کرد و گفت: نیاز است که در خصوص تعمیر حسینیه و توسعه آن اقدام جدی صورت گیرد.

وی در ادامه ضمن تشکر از زحمات آقای روح الله امانی در نگهداری از وسایل و پرچم های عزاداری و فعالیت ایشان در سالهای گذشته در مراسم ها گفت: با توجه به شرایط کاری آقای امانی و عدم امکان حضورشان هماهنگ شده که وسایل و امکانات به نماینده هیأت تحویل داده شود.

وی به عنوان نماینده اوقاف در خصوص سرقه ها و زمین های وقفی فران اظهار داشت: متأسفانه مبالغ اجاره ها بسیار ناچیز است و همان مبالغ ناچیز هم پرداخت نشده است و هماهنگ کردیم که اجاره ها کارشناسی مجدد شود و نماینده اوقاف پیگیر وصول مطالبات شود.

در ادامه جلسه حاضران به بیان پیشنهادها، انتقادها و دیدگاه های خود در خصوص مسائل روستا و اقدامات شورا پرداختند.

ابتدا حجه الاسلام و المسلمین شریعتی از زحمات شورا تقدیر کرد و گفت: نیاز است افراد و تیم هایی در کنار شورا باشند که برخی کارها را آنها انجام دهند مثل احداث پارک کودکان که یک گروه عملیاتی در کنار شورا می تواند با جذب کمک های افراد آن را سریعتر به نتیجه برساند.

در ادامه آقای حسن عامری ضعف اطلاع رسانی را از جمله عیب های شورا ذکر کرد و گفت: من به عنوان کسی که زیاد به فران سفر می کنم از بسیاری اقدامات شورا بی خبر بودم و امروز شنیدم و چه خوب است که شورا در فضای مجازی و با نصب تابلو اطلاع رسانی مردم را بیشتر در جریان کارهای خود قرار دهد.

وی افزود: با توجه به ارثی شدن و خرد شدن مالکیت سرقه ها الان گرفتن حداقل یک میلیون تومان برای لایروبی از هر سرقه یک پیشنهاد عملی است.

در ادامه جلسه آقای مهدی نوروزی از اعضای شورا سؤال کرد که مشکل عدم راه اندازی پارک بازی چیست؟

وی افزود: خرمن ها و آبی که زمستان در آن محدوده رها می شود و گنداب حاصل از آن مشکی است که نیاز به چاره اندیشی دارد.

حجه الاسلام و المسلمین شیخ حسین جعفری در این جلسه ضمن ابتکاری خواندن جلسات هم اندیشی اعضای شورای روستا و فرانی های مقیم شهرهای مختلف اظهار امیدواری کرد این اقدام منشأ خیر و برکت برای اقدامات شورا در روستا باشد.

ایشان افزود: امور مالی بحث بسیار مهم و قابل توجهی است و با توجه به شرایط عمومی کشور و تعدد روستاها و قنات ها بودجه های عمومی در حال حاضر قابل توجه نیست. و می توان با توجه به ظرفیت هایی که داریم نسبت به جذب بودجه های کشوری و استانی اقدام کنیم و نیز کمک های هر چند کوچک مردمی راهگشاست و می توان اقدامات خوبی با آنها انجام داد. و در این زمینه لازم است شورا نمایندگانی در شهرها برای جذب بودجه داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین جعفری از اعضای شورا خواست اقدامات خود را به صورت مکتوب در اختیار فرانی ها بگذارند و در خصوص مطالبات از معدن های موجود در مرتع فران گفت: در این خصوص با ارائه اطلاعات شفاف سازی شود.

آقای محمود ابراهیمی نیز در این جلسه به موضوع دریافت مبلغ حداقل یک میلیون تومان به ازای هر سرقه، از مالکین سرقه ها اشاره و در خصوص تعمیر و توسعه حسینیه از برخی کارشکنی ها گلایه کرد.

در بخش دیگری از جلسه دکتر نعمت الله امانی به تغییر اقلیم و تفاوت کارکردهای روستا در گذشته و امروز اشاره کرد و گفت: اول باید ببینیم که چه انتظاری از روستا داریم، سپس چشم اندازی برای فران مشخص کنیم و بعد بر مبنای آن راهبرد و سیاست و برنامه تدوین کنیم.

وی افزود: زمانی در برنامه توسعه برای برخی روستاهای قم مشاور تعیین و سند توسعه روستا تدوین شد و به نظر می رسد که توسعه فران هم نیازمند سند توسعه است که بر مبنای امکانات طبیعی و انسانی و… توسط مشاور تهیه شود.

وی افزود: سخت است بگوییم در قنات کار نشود، امّا ممکن است مشاور نظرش این باشد که هزینه ای که در قنات می شود مقرون به صرفه نیست. به علاوه آنکه اگر آب اصفهان به روستا برسد، شرایط تغییر خواهد کرد، پس جهت گیری باید دقیقتر تعیین شود.

دکتر امانی افزود: شاید به این نتیجه برسیم که فران یک روستای خوش نشین است. در این صورت هدف گذاری ها و برنامه ها متفاوت خواهد شد.

در ادامه جلسه آقای محمد جعفر جعفری ضمن حساس خواندن وظایف شورا گفت: اعضای شورا وظیفه خطیری دارند و همواره در معرض انتفاد و حتی توهین شنیدن هستند، بدون دریافت حقوق و مزایا و این نوعی جانفشانی و باقیات الصالحات است.

وی افزود: دهیاری داشتن مهم است و با این کار رکنی از وزارت کشور می شویم و بودجه مشخصی خواهد داشت و برای آن از الان باید به فکر جا بود که شعبه نفت گزینه خوبی است.

محمدجعفر جعفری گفت: اجرای طرح مطالعاتی کشاورزی در فران مهم است و بر مبنای طرح کارشناسی مورد تأیید سازمان نظام مهندسی کشاورزی می توان از جهاد و برخی نهادها بودجه گرفت. اگر چه در استان اصفهان با توجه به بعد جمعیتی و تعداد زیاد روستاها امیدی به بودجه استانی نیست، امّا می توان از ظرفیت وزارتخانه ها و همیاری اهالی استفاده کرد.

وی افزود: اراضی کشاورزی فران هم مثل سرقه ها خرد شده و اطلاعات کمی در این رابطه وجود دارد. باید اطلاعات زمین ها ثبت و سند برای آنها صادر شود تا بعدها مشکلی پیش نیاید.

محمدجعفر جعفری در خصوص فضای بازی بچه ها اظهار داشت: چون ادارات دولتی به دنبال فروش ساختمان های خود در بحث مولد سازی هستند و برای ساختمان های خود سند می گیرند و می فروشند پیشنهاد می کنم وسایل بازی در کنار خانه بهداشت نصب و راه اندازی شود تا در طرح هادی به عنوان فضای بازی منظور شود.

وی افزود: بحث پایش تصویری روستا مهم است و در امنیت روستا اهمیت دارد و نیازمند طرح توجیهی و جذب همیاری مردم است و ما هرکاری بتوانیم انجام می دهیم.

در ادامه جلسه آقای علی (صدر الدین) شریعتی ایجاد سدهای خاکی پیاپی در مسیر سیل را برای کنترل سیل ها  و افزایش ذخیره آب های زیر زمینی پیشنهاد کرد و گفت: وضعیت حمام عمومی فران خطرناک شده است و نیاز به توجه و بازسازی دارد و می توان از آن به عنوان غذا خوری یا موارد دیگر استفاده کرد.

وی افزود: قنات موضوع حساسی است که باید دقیق و کارشناسانه لایروبی شود تا ذخیره و میزان آب آسیب نبیند و بلکه افزایش یابد.

در این جلسه آقای مجتبی سلطانی گفت: پایه تمام فعالیت ها اطلاعات است و برای جمع آوری اطلاعات ضروری است نظر سنجی شود که افرادی که در فران حضور دارند و به این روستا سفر می کنند به چه منظور به این روستا می آیند. اگر این نظر سنجی نشان دهد که فران یک روستای خوش نشین و تفریحی است نگرش و هدف گذاری و اجرا باید به سمت گردشگری برود.

وی نبود مغازه فروش مایحتاج روزانه خانواده در فران، نبود اقامتگاه بومگردی و امکانات گردشگری را از کمبودهای روستای فران عنوان کرد و گفت: تشکیل کارگروه های گردشگری، رسانه، مراسمات، قنات و… می تواند افراد دیگر را به میدان بیاورد و کارها روانتر و سریعتر به نتیجه برسد.

مجتبی سلطانی نسبت به کندی برخی پیگیری ها انتقاد کرد و گفت: شورا در ایده پردازی، تشکیل جلسات، پشتیبانی و … خوب عمل کرده ولی در اجرا ضعیف است و تقویت اجرا به مردم این اعتماد را می دهد که شورا قوی و کارآمد است.

رئیس شورای اسلامی روستای فران پس از شنیدن نظرات حاضران از انتقادها و پیشنهادها استقبال کرد و به موارد مطرح شده پاسخ داد.

دکتر سلطانی افزود: برخی کاستی ها از جانب ما بوده است که می پذیریم و برخی از کمبودها ناشی از کندی روند کار در ادارات سطح شهرستان و استان و کشور است.

وی در خصوص ضعف اطلاع رسانی گفت ان شاءالله با کمک آقای مجتبی سلطانی و دیگر دوستانی که در بحث رسانه و اطلاع رسانی تجربه و تخصص دارند کارگروه رسانه را راه اندازی می کنیم. و به یاری خدا موضوع بومگردی و گردشگری را هم در دستور کار قرار خواهیم داد.

ایشان تصریح کرد: در مورد مبالغی که تا کنون جمع آوری شده است باید بگویم حدود 16 میلیون تومان از شورای قبل به حساب شورای جدید منتقل شده است. از محل همیاری یا همان شارژ سالانه حدود 13 میلیون تومان جمع شده است و 9 میلیون تومان هم از گله دار به خاطر چرای گوسفندان در مرتع فران دریافت شده است. از این مبالغ حدود 20 میلیون تا کنون هزینه شده و الباقی در حساب شورا موجود است که در برنامه های آتی هزینه خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی فران گفت: ما برای جذب کمک های مردمی از راه های مختلف اعلام کرده ایم و متاسفانه استقبال نکرده اند و سعی می کنیم در این زمینه از سایر افراد برای جذب بودجه و کمک های مردمی بیشتر استفاده کنیم.

دکتر سلطانی در پاسخ به سوالی در خصوص بودجه قنات گفت: ما در این خصوص تا وزیر جهاد کشاورزی پیش رفته ایم و دستور گرفته ایم. اما این دستور پس از گذر از مراحل اداری به دلیل نبودن بودجه متوقف شد.

وی افزود در خصوص دریافت پول از معادنی که در مرتع فران هستند اقداماتی صورت گرفته که امیدواریم در هفته های آتی به نتیجه برسد.

رئیس شورای اسلامی فران موصوع تغییر کارکرد روستاها در شرایط فعلی را منطفی دانست و افزود: کشور ما به سمتی خوهد رفت که روستاها برای سکونت بهتر از شهرها خواهد شد و ما ان شاءالله در خصوص سند چشم انداز فران با کمک جناب آقای دکتر امانی که سالهاست در سازمان مدیریت و برنامه ریزی فعالیت دارند اقدام خواهیم کرد.

دکتر سلطانی گفت: لوله گذاری بخش هایی از طرح انتقال آب از اصفهان به فران انجام شده و بقیه هم طبق برنامه تعیین شده انجام خواهد شد و ما در حال رایزنی برای تسریع در این خصوص هستیم.

رئیس شورای اسلامی فران اظهار داشت: در خصوص ساختمان حمام برخی معتقدند که یک اثر باستانی است و باید بازسازی شود. اما قطعا بازسازی این بنای فرسوده مستلزم صرف هزینه زیاد و تعریف کاربری است.

در ادامه جلسه آقای مهدی جعفری عضو شورای اسلامی روستای فران گفت: در حال حاضر محور اصلی فعالیت ما قنات است و سایر موارد به دلیل مشکلاتی که با بخشداری بر سر تخصیص بودجه های اختصاصی فران داریم در اولویت بعد قرار گرفته است.

وی افزود در برخی روستاهای اطراف از مالکین آب هرساله هزینه های دریافت می شود و قنات سرجوی دارد که این مطالبات را پی گیری می کند و ما هم امیدواریم که در فران افراد سرانه مصوب برای هر سرقه را برای تعمیر و لایروبی قنات پرداخت کنند.

این عضو شورای فران تاکید کرد: ما فرانی ها اگر متحد نشویم و پشتیبان هم نباشیم هیچ کاری در روستا به نتیجه نمی رسد و به هیچ سازمان و نهادی هم نمی شود دل بست.

در این جلسه رئیس شورای اسلامی روستای فران از کسانی که در خصوص وظایف و اقدامات شورا وظایفی را مستقیما به عهده گرفته و به انجام رسانده و یاریگر شورا بوده اند تحت عنوان یاران شورا با ذکر نام تشکر کرد. اسامی این افراد به ترتیب الفبا به این شرح است:

عین الله ابراهیمی، محمد امانی، حسین باقری، مهرداد باقری، محمدجعفر جعفری، مجتبی سلطانی، محمدعلی سلطانی، ابوالقاسم طورانی، احمدعلی نوروزی، امیر سلطانی.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر